روش اجرای ارت میله ای

روش اجراي ارت ميله اي

روش اجرای ارت میله ای

۱ چاهی به قطر تقریبی ۹۰ سانتیمتر و عمق ۳ متر حفر نمایید.

۲  میله مسی مغز فولادی در وسط چاه قرار داده شده و سپس آن در داخل چاه کوبیده شود ( ۱۵ سانتیمتر از میله بیرون باشد).

۳  سیم مسی نمره ۱۶ را با استفاده از کلمپ انگشتی به میله متصل کنید.

۴ بنتونیت را بصورت دوغاب آماده کرده ( ۳۵ درصد بنتونیت و ۹۰ درصد آب و گرداگرد میله تخلیه کنید. 

۵ ضروری است در هنگام پر کردن چاه بعد از هر ۲۰ سانتیمتر مواد دوغاب سفت شده را کمپکت کرده تا کاملا به میله ارت بچسبد این عمل باعث فشردگی لایه های بنتونیت به میله ارت و از بین رفتن فضاهای خالی می گردد.

۶ باتوجه به قطر چاه و شرایط محیطی منطقه مورد نظر برای یک حلقه چاه ۳ متری حدود ۳۰۰ کیلوگرم بنتونیت خشک موردنیاز است.

۷  یک عدد لوله پلیکا نمره ۶ در داخل چاه طوری قرار داده شود که یک سر آن در داخل بنتونیت و سر دیگر آن در کف زمین قرار گیرد. هرچند مدت یک بار آب از طریق این لوله به چاه رسانده می شود).

۸  مابقی چاه با خاک رس سرنده شده تا ارتفاع ۳۰ سانتی زیر کف پر و باقیمانده با خاک محل پرگردد.


مقاله مرتبط : هزینه چاه ارت


تبصره:

– میله از جنس مغز فولادی با روکش مس بوده و قطر آن ۱۹ میلیمتر و طول آن ۱/ ۵ متر می باشد. -بنتونیت از نوع اکتیو بوده و می بایستی به تایید نمایندگان شرکت توزیع و نمایندگان فنی گروه برق سازمان نظام مهندسی برسد.

-برای تهیه دوغاب بنتونیت می بایستی پودر بنتونیت را به تناوب در آب ریخته تا دوغاب حاصله یکنواخت باشد و بصورت کلوخ در نیاید. ریختن آب بر روی بنتونیت برای تهیه دوغاب اشتباه می باشد.

-استفاده از ذغال و نمک در چاه ارت مطلقا ممنوع می باشد. – عمق چاه تا رسیدن به نم طبیعی زمین باشد. – برای اطمینان بیشتر ( درزمینهایی که تماما خاکی نیستند) می توان ۴ کیسه بنتونیت خشک را با خاک رس سرند شده ترکیب و برروی دوغاب بنتونیت ریخت.

– این روش مخصوص زمینهای خاکی بوده و در صورتی که زمین نیمه سنگی یا سنگی باشد لازم است از ارت صفحه ای یا مشبک یا گسترده با هماهنگی مهندس بازرس) استفاده گردد.

– مقاومت زمین احدائی باید از ۲ اهم کمتر باشد در غیر این صورت می بایست نسبت به احداث چاه دوم در فاصله حداقل ۶ متری از چاه اول اقدام و دو چاه با سیم مسی نمره ۱۶ به یکدیگر متصل شوند. – اجرا و اندازه گیری سیستم ارت احدائی بایستی توسط شرکت های ذیصلاح که مورد تایید سازمان نظام مهندسی و شرکت توزیع برق می باشند صورت گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد سیستم ارت کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.