لزوم استفاده از اتوماسیون در صنعت

اتوماسيون در صنعت

لزوم استفاده از اتوماسیون در صنعت

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون: چارچوبی برای یک گذار ماندگار

اتوماسیون تاثیری برجسته بر آیندۀ کار و جامعه دارد.

در سالهای اخیر، تحقیقات زیادی بر روی تاثیرات و مفاهیم اتوماسیون صورت گرفته است. اکثر این تحقیقات، یکی از این دو روایت را انعکاس داده اند:

یک روایت بر نتایج و پیامدهای منفی اتوماسیون تمرکز کرده و میزان تهدید شدن مدلهای کارگری سنتی را تبیین نموده است. در این سناریو، اتوماسیون یک آیندۀ اسفناک و با میزان بالای بیکاری را پدید خواهد آورد چرا که سیستمهای هوش مصنوعی و روباتیک هرچه بیشتر وظایف شغلی را به عهده می گیرند.

مزایای اتوماسیون صنعتی

روایت دیگر اتوماسیون به مزایای آن می پردازد از قبیل مشاغلی تمیزتر و ایمن تر، کاهش آلودگی های کربنی، و امواج جدیدی از بهره وری و رفاه ناشی از یک انقلاب تکنولوژیک دیگر. در این سناریو، اکثر یا تمامی کارکنان قادر خواهند بود مهارت آموزیهای جدیدی داشته و مشاغل بهتر و جدیدتری را پیدا کنند و اینکه تاثیرات مثبت اتوماسیون از هزینه های آن بیشتر است.

اما هیچ یک از این سناریوها مباحث عملی پیش روی رهبران و پیشگامان مشاغل را بررسی نمی کنند مسائلی از قبیل اینکه چطور از مزیت بهره وری و فرصتهای نوآوری ارائه شده توسط این فناوریهای جدید استفاده کنند و در عین حال مشاغل خوب و امکانات معیشتی را که یک اقتصاد رو به پیشرفت برای همه فراهم می کند، حفظ کنند.

هدایت یک گذار ماندگار به سمت اتوماسیون نیازمند آن خواهد بود که شرکتها یک رویکرد عامدانه را در پیش بگیرند بطوری که هر دوی نتایج مثبت و پیامدهای منفی اتوماسیون را در نظر بگیرند و طرحی برای ترغیب و تشویق بخش دولتی و جامعۀ مدنی جهت مشارکت در این گذار و تحول، داشته باشند.

در این مقاله بصورت مختصر گزینه های پیش روی شرکتها را برای نزدیک شدن و پیگیری اتوماسیون تشریح می کنیم به نحوی که باعث توانمندی نیروی کار فعلی آنها شده و بتوانند خود را با اتوماسیون وفق دهند و همچنین یک خط سیر طولانی و هوشمندانه از نیروی کار آموزش دیده، با تحصیلات و قابلیت رفع نیازهای آینده را ایجاد کنند. این خلاصه شامل چهار بخش به شرح ذیل است:

عصر اتوماسیون : پیش بینی تاثیرات

پیش بینی های گوناگون در مورد اینکه:

 اتوماسیون چطور مشاغل را متحول خواهد ساخت؟

تاثیرات منحصر به فرد پیش بینی شده برای جغرافیا و صنایع خاص، کدامند؟

اتوماسیون چطور خود را با توسعۀ ماندگار برای محیط زیست و سلامت جهانی همسو خواهد نمود؟

تاثیر اتوماسیون بر وضعیت استخدامی شامل دو گروه جغرافیایی و صنعتی می باشد. تاثیر بر صنعت شامل مواردی همچون صنایع مهمانداری، خرده فروشی و خدمات غذایی، صنایع ساخت و تولید، انرژی و استخراج، حمل و نقل و ترابری، خدمات مالی، مدیریتی و حرفه ای می باشد. اتوماسیون بسته به موقعیت جغرافیایی (آمریکا، اروپا، آسیا و اقتصادهای نوظهور) می تواند به طرق مختلف بر سلامت، ایمنی و محیط زیست افراد تاثیر داشته باشد.

آماده سازی نیروی کار برای اتوماسیون:

یک حرفه چطور می تواند با سیستمهای آموزش ابتدایی، ثانویه و آموزش عالی در راستای آماده سازی نسل بعدی کارکنان و کارگران، شراکت و مشارکت داشته باشد؟

شرکتها چطور باید بر روی ارتقای مهارت کارکنان فعلی خود و همگام با توسعۀ فناوریهای اتوماسیون، سرمایه گذاری کنند؟

سنگ اساس و بنیان نیروی کار موفق آینده در مراکز آموزش ابتدایی و ثانویه پی ریزی می شود. در مدارس فنی و حرفه ای نیز افراد مهارتها و تخصص ها را به صورت متمرکز فرا می گیرند. مراکز دانشگاهی نیز دسترسی افرادی که کارکنان آینده خواهند بود را به دانش افزایش می دهد.

مدیریت کارکنان جابجا شده:

تاثیرات احتمالی بر کارکنانی که به دلیل اتوماسیون جابجا می شوند چه خواهد بود؟

چطور برنامه های تحت هدایت شرکت و طرحهای ابتکاری سیاست عمومی می تواند چشم انداز استخدامی این کارکنان جابجا شده را بهبود بخشند؟

فعالیتها و مسئولیتهای اجتماعی در قبال کارکنان جابجا شده شامل اینها می باشد:

فراهم سازی زود هنگام اعلان جابجایی ها؛

قرار دادن امکان انتخاب برای کارکنان که شامل ارتقای مهارتها،

یافتن کار جدید و یا کناره گیری می باشد و برای اینها باید امکاناتی از قبیل

جستجوی داخلی،

جستجوی بیرونی،

مساعدت در یافتن کار جدید،

مساعدت در انجام مشاغل کوچک،

و آموزش را برای کارکنان و خانواده هایشان فراهم کنند. \

اما سیاستهای عمومی (دولتی) برای مدرن سازی شبکه های ایمنی اجتماعی شامل تضمین و بیمه کردن دستمزد، درآمد پایۀ کلی، و وضع مالیات برای اتوماسیون می باشد.

فراخوانی یک حرفه برای وارد عمل شدن:

چطور مشاغل می توانند با تامین کنندگان و شرکاء راه یک گذار ماندگار به سمت اتوماسیون را طی کنند؟

اتوماسیون یک پدیدۀ جهانی است که نیازمند تلاشهای اجتماعی متمرکز برای سودمند سازی این گذار برای نیروی کار جهانی و جامعه در مقیاسی بزرگتر است. بخش خصوصی می تواند نقش مهمی را در این گذار داشته باشد آنهم از طریق تعهد به چهار مورد ذیل که یک سکوی پرتاب را برای گذاری ماندگار به سمت اتوماسیون فراهم می کند:

  • پیش بینی و اعلان زود هنگام تغییرات برنامه ریزی شدۀ نیروی کار
  • تعهد نسبت به آموزش و پشتیبانی از مشارکتهای آموزشی
  • فراهم سازی پشتیبانی از کارکنانی که جابجا می شوند
  • تشویق و ترغیب سیاستهای عمومی برای مدرن سازی شبکه های ایمنی اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.