مزایا و معایب اتوماسیون صنعتی

مزايا و معايب اتوماسيون

مزایای اتوماسیون صنعتی

مزایای سیستم های کنترل مدرن (اتوماسیون صنعتی):

۱-کاهش تجهیزات از نظر حجم و تعداد
۲-کاهش هزینه های نصب
۳-کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
۴-سهولت عیب یابی سیستم
۵-سهولت توسعه سیستم
۶-امکان انجام عملیات مهندسی درحین کار
۷-امکان کنترل دقیق پارامتر های مرتبط با کیفیت محصول
۸-امکان مانیتورینگ به صورت متمرکز یا گسترده
۹-امکان انتقال تجربه و دانش اپراتور به سیستم

معایب سیستم های کنترل مدرن:

برای سیستم های مدرن نسبت به سیستم های قدیمی معایب چندانی نمی توان ذکر کرد با این وجود به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
۱-نیازبه افراد متخصص
۲-عدم امکان ساخت و تعمیر بسیاری از اجزای سیستم
۳-نیاز مداوم به ارتقاء سیستم به دلیل عدم تولید محصولات قبلی توسط سازنده.

سیاست بسیاری از سازندگان سیستم های مدرن درجهت فروش بیشتر سیستم های جدید است از اینرو تولید سیستم های قدیمی را متوقف کرده و مشتری را ناچار به ارتقاء سیستم میکند.

 

مزایای اتوماسیون صنعتی

روش اجرای اتوماسیون صنعتی، به نوع تجهیزات، روش کار و نیاز کارشناسان آن مجموعه وابسته می باشد. با توجه به قیمت روزافزون دستمزد نیروی انسانی، هزینه انرژی و کیفیت گرایی مصرف کننده ها، منطقی نمودن فرایند تولید و ساده سازی راهبری فرایندها با استفاده از اتوماسیون امری ضروری به نظر می رسد.

با قدرتمند کردن سیستمهای کنترل و هوشمند سازی دستگاهها می توانیم با کاهش هزینه ها، قیمت تمام شده را کاهش دهیم، که این خود باعث سود بیشتر و یک عامل رقابتی سالم می باشد. به علت ماژولار بودن تجهیزات اتوماسیون می توان یک سیستم کاملاً سنتی را با یک قیمت مناسب به سیستم هوشمند صنعتی ارتقا داد به گونه ای که صاحبان صنایع بتوانند با توجه به فروش و تجربه در بازار رقابت پیشتاز باشند. بنابراین اجرای اتوماسیون در واقع هزینه نیست که بلکه نوعی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود که امکان رقابت با رقبای حرفه ای و هوشمند را میسر می کند.

معایب و مزایای سیستم اتوماسیون صنعتی

امکانات قابل دستیابی پس از اجرای اتوماسیون:

اجرای اتوماسیون در هر واحد صنعتی مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد. لیست زیر مواردی را نشان می دهد که به طور خاص در صنعت گچ قابل کاربرد و استفاده است.

امکان نظارت بر کل خطوط تولید با نمایشگرهای محلی تعبیه شده در سیستم توسط کارشناسان مربوطه.

نمایش پارامترهای مهم و مورد نیاز واحد تولید به صورت دقیق و آنلاین بر روی نمایشگر.

Stop/start دستگاهها و نمایش خطاهای سیستم در نمایشگر.

نمایش کلیه اطلاعات و آلارم ها به زبانهای مختلف.

ثبت کلیه اطلاعات مورد نیاز در تولید و پارامترهایی که میتوان با آن روند تولید را برنامه ریزی و میزان تولید محصول و کیفیت آن را کنترل نمود.

کنترل و تنظیمات پارامترهای مختلف خط تولید.

نمایش پر و خالی بودن سیلوهای ذخیره .

نمایش مقدار محصول تولید شده برحسب کیلوگرم.

تنظیم وزن کیسه ها توسط نمایشگر و مانیتورینگ عملکرد پرسنل بارگیرخانه.

کنترل مکش داخل ترومل و بگ فیلتر ها.

کنترل خطوط تولید با توجه به داده ها و پرسه تولید.

و بسیاری موارد دیگر که پس از اجرای یک سیستم اتوماسیون در خطوط تولید (شامل پودرهای میکرونیزه و گچ، گچ های ترکیبی و …) به درخواست کارفرما قابل پیاده سازی می باشند.

لازم به ذکر است به کمک اتوماسیون و با استفاده هوشمندانه از تجهیزات و ابزار دقیق، شاهد کاهش چشمگیر هزینه های انرژی هستیم که متقابلاً و به صورت مستقیم بر روی قیمت تمام شده محصول و درآمد سالیانه کارخانه تأثیرگذار خواهد بود.

برای درک دقیقتر این موضع با مثالی بسیار ساده به تغییر یک پارامتر در نحوه تولید و کاهش انرژی می پردازیم. بدیهی است با مدیریت مصرف سوخت گاز طبیعی و کاهش مقدار آن در واحد پخت کارخانجات گچ، شاهد کاهش تولید آب در زمان سوختن مولکول های گاز می شویم. همانطور که می دانیم در ازای سوختن هر مولکول متان دو ملکول آب تولید می شود و پخت مطلوب فقط در دمای مشخص انجام می شود. همچنین، افزایش مقدار گاز مصرفی بیشتر از مقدار واقعی و مورد نیاز آن نه تنها در روند پخت موثر نیست بلکه فشار داخل ترومل را نیز مثبت تر کرده و باعث ایجاد آب بیشتری می گردد که فشار زیادی را بر روی فن ونتیلاتور و کیسه های بگ فیلتر وارد می نماید.

هنگام گرفتگی کیسه های بگ فیلتر، متعاقب آن شاهد کاهش عمر کیسه ها خواهیم بود. حال برای تخیله کیسه های بگ فیلتر می بایست حجم و زمان پالس را افزایش داد تا بتوانیم کیسه ها را تخلیه کنیم. حجم هوای تزریق شده به بگ ها خود به علت تراکم بالای رطوبتی که دارند به مرور زمان باعث گرفتگی کیسه ها می شود. هر چه گرفتگی داخل بگ کاهش یابد، هوای فشرده کمتری جهت تخلیه کیسه ها مصرف می شود. این امر خود باعث کاهش مصرف انرژی برق، استهلاک کمتر کمپرسور و افزایش طول عمر کیسه های فیلتر می شود.

با توجه به مثال فوق و بررسی بخش کوچکی از خط تولید، می توان دریافت که با استفاده از نظریات اساتید، متخصصین تولید، متریال و هوشمند سازی یک سیستم، بدون دغدغه و با اطلاعات کافی و هزینه های قابل قبول، در بازارهای رقابتی حرفی برای گفتن داشت.

حال که همگی کمی با فواید و قواعد اتوماسیون آشنا شدیم، لازم است که به این نکته نیز توجهی دوچندان نمود. همانطور که سیستمهای هوشمند متداول برای برآورده کردن خواسته کابران، نیازمند دریافت اطلاعات دقیق، بخشی به عنوان پردازشگر و نمایشگر می باشند، اتوماسیون نیز از این چهارچوب پیروی می کند. همانگونه که از تعریف آن بر می آید، اتوماسیون یعنی “هوشمند سازی” و هوشمند سازی متشکل از چند مرحله فرآیند است نه فقط منحصر به “یک دستگاه”. پس طبیعی است که شامل مراحل نمونه برداری، پردازش، ثبت اطلاعات، اجرا و نمایش باشد. لذا نمی توان تنها با ورود اطلاعات همراه با ضریب خطای بالا و گاهاً با تأخیر، انتظار پاسخی دقیق را از یک واحد تولیدی داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.